بر اساس آمار و گزارشات کرونا در مردان شدیدتر و با عوارض بیشتری بروز می کند. همچنین احتمال ابتلا به کرونا در مردان بیشتر از زنان می باشد. ویروس کووید ۱۹ یکی از چندین پاندمی (همه گیری) می باشد که همه دنیا را درگیر خود کرده است. این ویروس از زمان بروز تقریبا تمامی جنبه های یک زندگی اجتماعی را درگیر خود ساخته است. بیماری کووید ۱۹ ممکن است از حالت مانند یک سرما خوردگی با شدت زیاد یا شبیه به مسمومیت غذایی با علائم گوارشی کرونا تا علائم تنفسی، سرفه، احساس خفگی، تنگی نفس، سکته مغزی بر اثر کرونا و قلبی و غیره دارای علائم متفاوتی باشد.

علائم کرونا در مردان همانند زنان می باشد ولی با این تفاوت که علائم آن در بسیاری از موارد با شدت‌ بیشتری بروز می کند‌. سیستم ایمنی بدن ما در مقابل انواع عوامل بیگانه مانند ویروس ها، باکتری و غیره مقابله می کند اما مقاومت سیستم ایمنی به سن، جنس، ژنتیک، تغذیه و به طور کلی به سبک زندگی افراد وابسته می باشد. تحقیقات بسیاری نشان داده است که سیستم ایمنی زنان نسبت به مردان مقاومت بیشتری نشان می دهد که این حالت را ما پیش از ویروس کووید ۱۹ در بیماری های عفونی مانند آنفولانزا، سرما خوردگی ها، مسمومیت های غذایی و غیره تجربه کرده ایم. اما علت این مسئله به طور دقیق مشخص نیست و تنها چند فرضیه در این ارتباط وجود دارد.

 

 

علل شدت و عوارض بالای کرونا در مردان

همان طور که بالا ذکر کردیم کرونا در مردان دارای عوارض و شدت بیشتری می باشد. همچنین آمار نشان داده است که تا به حال مردان بیشتر از زنان به کووید ۱۹ مبتلا شده اند. علل مختلفی ممکن است عامل این مسئله باشد. اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که هیچ کس از عوارض و ابتلا به کرونا از کوچک تا بزرگ، زن یا مرد در امان نیستند ولی طبق آمار مشخص شده است سالمندان نسبت به جوان تر ها و مردان نسبت به زنان هم سن خود به این بیماری دچار می شوند و عوارض بیشتری در خود بروز می دهند.

علت علائم شدیدتر کرونا در مردان ممکن است وضعیت فیزیولوژی ، سیستم ایمنی آن ها و سبک زندگی مردان مرتبط باشد. همان طور که می دانیم سیستم ایمنی برای مقابله با عوامل بیگانه از جمله کووید ۱۹ بسیار مهم و حیاتی می باشد‌. به طوری که هر گونه نقص یا ضعیف در آن در این روز ها بسیار خطرناک است و رفع آن در صورت امکان بسیار حیاتی می باشد. (جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله تقویت سیستم ایمنی مراجعه فرمایید) اما آن چه که تحقیقات بسیاری ثابت کرده است ضعیف تر بودن سیستم ایمنی مردان نسبت به زنان می باشد ولی هنوز علت دقیق آن مشخص نشده است ولی چندین فرضیه در این ارتباط وجود دارد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم:

اثر هورمون های جنسی

یکی از علل مهم ضعف سیستم ایمنی و کرونا در مردان تفاوت هورمون های جنسی در زنان و مردان می باشد. تفاوت اصلی زنان و مردان را به طور کلی هومون هایی می باشد که یک رویان با ژنتیک XX را به سمت دختر بودن سوق می دهد و یک رویان دیگر با ژنتیک XY را به سمت پسر شدن می کشاند. همین هورمون ها مردان را در زمان بلوغ باعث صفات مردانه مانند کلفتی صدا، تولید اسپرم، درشتی اندام، عضله سازی، پر مویی و ضخیم شدن موها و غیره می کشاند. اما این هورمون ها تنها در ظاهر و تولید مثل اثر ندارند بلکه باعث تغییرات دیگری از جمله اثر آن در سیستم ایمنی نیز می شود.

نکته ای که در مورد کرونا در مردان و تاثیر هورمون های جنسی در سیستم ایمنی باید به آن توجه کنیم این است که هورمون ها چگونه می توانند باعث چنین تاثیری شوند. بر اساس تحقیقات دانشگاه ایلینوی واقع در آمریکا هورمون‌های استروژن و پروژسترون و یک متابولیت فعال مرتبط با این هورمون‌ها موسوم به الوپرگنانولون دارای خواص ضدالتهابی هستند و کارکرد سلول‌های ایمنی را تغییر می‌دهند، همچنین موجب تولید بیشتر پادتن‌ها شده و ترمیم سلول‌های بافت پوششی سیستم تنفسی را تسریع می‌کنند. در ادامه آمده است این هورمون‌ها گیرنده ACE۲ را که در واقع درگاه ورود ویروس جدید کرونا (SARS-CoV-۲) به درون ارگانیسم‌ ها است، مهار می‌کنند و از این طریق مانع بروز علایم کووید ۱۹ می ‌شوند.

 

 

ضعف سیستم ایمنی علت کرونا در مردان

همان طور که در بالا اشاره شد کرونا در مردان به علت ضعف سیستم ایمنی در مقایسه با زنان دارای شدت عوارض بیشتری است. اما این مسئله به این معنا نمی باشد که سیستم ایمنی مردان توانایی مقابله با ویروس کووید ۱۹ را ندارد بلکه توان مقابله سیستم ایمنی مردان نسبت به زنان کمتر است. که یکی از علل آن ممکن است به خاطر تفاوت هورمون های جنسی در مردان و زنان باشد. اما به جز هورمون های جنسی عوامل بسیار بر سیستم ایمنی مانند استرس، ژنتیک ، تغذیه و غیره موثرند که برخی غیر قابل تغییر می باشند ولی عوامل دیگری مانند تغذیه، استرس قابل کنترل و تغییر می باشد.( جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله چند راهکار جهت کنترل استرس مراجعه فرمایید.)

رسپتور ویروس کووید ۱۹ در مردان بیشتر است!

ازعلل مهم افزایش مرگ و میر در اثر کرونا در مردان نقش رسپتور این ویروس می باشد. همه ویروس ها از جمله ویروس کووید ۱۹ ، انگل درون سلولی اجباری هستند به طوری که در خارج از سلول میزبان توانایی همانند سازی و تولید همانند خود را ندارند ولی در داخل سلول با استفاده از امکانات سلول ، ویروس همانندسازی می کند. برای ورود ویروس به سلول میزبان نیاز است یک اتصال بین آن ها به وجود آید. این اتصال با استفاده از یک گیرنده یا رسپتور انجام می شود. بعد از اتصال ویروس وارد سلول می شود.

وجود بالای رسپتور ویروس کووید ۱۹، شاید علت شیوع بالای نوع شدید کرونا در مردان را ثابت می کند. رسپتور ویروس کووید ۱۹ ACE می باشد. ACE مخفف آنزیم مبدل آنژیوتانسین می باشد که این آنزیم بیشتر در مویرگ ‌های ریه یافت می ‌شود البته این آنزیم در سایر نقاط نیز یافت می ‌شود ولی محل تجمع اصلی آن آندوتلیوم مویرگ ‌های ریه‌ است. این آنزیم از گروه کینازها بوده بخش کوچکی از انتهای C آنژیوتانسین یک (دواسید آمینه لوسین-هیستیدین) را حذف می ‌کند.

 

مردان بیشتر از زنان در محیط های پر خطر حضور دارند

یکی از عاملین افزایش ابتلا به کرونا در مردان ، حضور بیشتر این گروه در اجتماع می باشد. اگرچه با صنعتی شدن و با ورود به قرن جدید زنان بیشتر به کار در اجتماع علاقمند شده اند به طوری که در بسیاری از کشور های اروپایی عدم حضور یک زن در شغل خارج از خانه بسیار تعجب آور است ولی همچنان تعداد زنان خانه دارنسبت به مردان خانه دار بیشتر است.

همان طور که می دانیم افزایش حضور در مراکز پر تجمع مانند محیط های کار و ارتباط مستقیم با مردم احتمال ابتلای به کرونا را افزایش می دهد در حالی که قرنطینه و ماندن در خانه احتمال آن را کاهش می دهد به همین دلیل بسیاری از کشور ها سعی بر این داشته اند که در صورت توان شغل هایی که امکان انجام آنلاین دارند مانند معلم ها، کار در بانک و غیره را بستری ایجاد کنند کا این افراد در خانه بمانند.( جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله در دوران قرنطینه چه کار کنیم مراجعه فرمایید‌)

عادت های پر خطر علت کرونا در مردان

یکی از علل ارتباط کرونا در مردان عادت های غلطی می باشد که مردان بیشتر از زنان انجام می دهند. برای مثال سیگار کشیدن که باعث درگیری ریه می شود یکی از این عادت ها می باشد. (جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله افزایش ابتلا به کووید ۱۹ در افرادی سیگاری به نوع شدید و عوارض بیشتر مراجعه فرمایید.)

یکی از شایعاتی که با افزایش شیوع کرونا به وجود آمده است عدم ابتلا به کووید ۱۹ در افراد سیگاری می باشد اما طی تحقیقات اخیر مشخص شده است که احتمال ابتلا به کووید ۱۹ در افراد سیگاری مانند هر فرد دیگری وجود دارد. همان طور که همه می دانیم شیوع این ویروس بسیار بالا می باشد به طوری که احتمال داده می شود یک فرد مبتلا می تواند ۱۰۰۰ نفر را آلوده کند. ویروس کووید ۱۹ عضو جدید کرونا ویروس ها می باشد که روزانه چندین نفر را آلوده و متاسفانه به کام مرگ می برد.

 

بی توجهی مردان به کووید ۱۹

یکی دیگر از مواردی که در مورد کرونا در مردان جالب توجه می باشد این است که مکانیسم شناختی ذهنی افراد نشان داده است که به طور کلی زنان نسبت به مردان بیشتر نگران مسائلی مانند بیماری ها، حوادث طبیعی و غیره می باشند به طوری که نظرسنجی گالوپ، نشان می‌دهد که زنان حدود ۵۸ تا ۶۲ درصد بیشتر از مردان نگران کووید ۱۹ هستند. این عامل در بسیاری از زنان اگر چه باعث استرس و حتی اضطراب شده است ولی عاملی برای رعایت بیشتر می شود در مقابل مردان به علت دقت کمتر به این مسئله اقدامات پیشگیرانه توجه دارند.

بررسی ها در مورد کرونا در مردان و علت آن مشخص کرده است که بسیاری از مردان تمایلی به انجام مراقبت‌ های بهداشتی ندارند و تا حد امکان آن‌ ها را به تأخیر می ‌اندازند، علایم بیماری را نادیده می‌ گیرند یا آن‌ها را رد می‌ کنند. همچنین روان شناسی به نام دیوید ایزل در این باره می گویید که: «بسیاری از مردان مراقبت از خود را پذیرش ضعف می‌ دانند و این منجر به نادیده گرفتن علایم قابل فهم نه تنها در باره کرونا بلکه هر بیماری تهدید کننده زندگی می‌ شود.» همچنین با توجه به این که مردان تمایل بیشتری دارند تا خود را در معرض جمعیت و تبادلات اجتماعی قرار دهند از سوی دیگر احتمال قرار گرفتن آن ‌ها در معرض خطر را بیشتر کرده است.

استراحت ناکافی علت کرونا در مردان

مسئولیت بیشتر در سرپرست خانواده باعث شده است که حتی ابتلا به نوع شدید کرونا در مردان مانع از عدم فعالیت شغلی آن ها نشود اگر چه این موضوع باعث گسترش و شیوع بالای ویروس کووید ۱۹ می شود ولی عدم استراحت کافی در مردان باعث شدت یافتن این بیماری در آن ها نیز می شود. همچنین به علت عدم مراجعه به مراکز درمانی و تشخیص به موقع بیماری ، باعث عوارض شدید آن شده است. به طوری که از جمله مهمترین چالش‌ ها، باور غلط مردان مبنی بر برتر بودن و قوی ‌تر بودن مردان نسبت به زنان و در نتیجه مغفول ماندن تمرکز بر سلامت خودشان است.

با همین باورهاست که با آن که کرونا در مردان بیشتر شیوع دارد ولی مردان کمتری به مراکز درمانی مراجعه می کنند و کمتر آزمایش کرونا یا تست های چکاپ را انجام می دهند یا کمتر از زنان به رعایت اصول بهداشتی تعریف شده مانند شستشوی مکرر دست‌ ها، استفاده از ماسک و دست‌ کش توجه می کنند. انتشار آمار های مربوط به ابتلا و مرگ و میر مردان در اثر بیماری کووید ۱۹ از مواردی است که می تواند بر شکستن این رویکرد غلط برای محافظت در مقابل کرونا موثر باشد.

بیماری های قلبی، عروقی در مردان بیشتر شایع است!

کرونا در مردان با بیماری های زمینه ای مانند علائم مشکلات قلبی ، عروقی بیشتر از سایر افراد و با خطر بیشتر است. تحقیقات در گذشته ثابت کرده است مردان بیش از زنان دچار بیماری های قلبی، عروقی می شوند. طبق اطلاعیه سازمان جهانی بهداشت WHO افراد با زمینه بیماری هایی مانند مشکلات قلبی و عروقی، مشکلات ریوی، فشار خون بالا، دیابت و غیره از جمله افراد پر خطر محسوب می شوند که باید بیش از سایرین مراقب موارد بهداشنتی باشند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *