واژینیت چیست؟

واژینیت(vaginitis) عبارت‌است‌ از التهاب واژن (مهبل) که حدوداً یک سوم زنان در طول زندگی خود گهگاه به علائم آن دچار می‌شوند. زنان در هر سنی ممکن‌است به واژینیت مبتلا شوند ولی بیشتر از همه در سن باروری شایع می‌باشد.

 

چه چیز باعث واژینیت می‌شود؟

تغییر در تعادل باکتری‌ها و مخمرهایی که به‌طورطبیعی در محیط واژن زندگی می‌کنند، می‌تواند باعث ایجاد واژینیت گردد. عواملی که موجب برهم‌ زدن این تعادل می‌شوند عبارتنداز:

استفاده از آنتی‌بیوتیک

تغییرات هورمونی (بارداری، شیردهی، یائسگی)

استفاده از قرص های ضدبارداری (احتمالأ)

استفاده از دوش واژینال

استفاده از مواد اسپرم‌کش

آمیزش جنسی

عفونت

 

واژینیت چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص این حالت، پزشک آزمایش مستقیم ترشحات واژن (جهت بررسی میکروسکوپی) و در صورت لزوم کشت از ترشحات را درخواست خواهد کرد.

البته امروزه پانل های مولکولی (بر پایه PCR و یا Micro Array) طراحی شده است که بطور همزمان بین 9 تا 11 میکروارگانیسم را چک می کند. قدرت تشخیص این پانل ها نسبت به روش های سنتی بالاتر می باشد.

 

واژینیت چگونه درمان می‌شود؟

نوع درمان به علت واژینیت بستگی دارد و ممکن‌است به‌صورت تجویز قرص، کرم یا ژل واژینال باشد. در درمان واژینیت تشخیص دقیق علت برای یک درمان اختصاصی و پیشگیری از مقاومت دارویی رل مهمی دارد.

 

عفونت قارچی چیست؟

این عفونت که به «کاندیدیازیس» (Candidiasis) معروف است شایع‌ترین عفونت واژن محسوب می‌شود.

چه‌چیز موجب عفونت قارچی می‌شود؟

عفونت قارچی در اثر مخمری به‌نام کاندیدا آلبیکانس ( Candida albicans) ایجادمی‌شود. درحالت طبیعی این قارچ (مخمر) به‌تعداد کمی در محیط واژن وجود دارد. امّا هنگامی‌که تعادل باکتری‌ها و قارچ‌های داخل واژن به‌هم می‌خورد، قارچ‌ها بیش‌ازحد رشد کرده و باعث بروز علائمی می‌شوند.

 

واژینوز باکتریایی چیست؟

واژینیت باکتریایی شایعترین علت علائم عائم واژنیت در زنانی است که در سنین باروری هستند.

قبلأ آنرا واژینیت نامشخص و یا واژینیت مرتبط با گاردنرلاGardnerella می نامیدند.

خبرگان سلامت مطمئن نیستند که فعالیت جنسی نفشی در واژینیت باکتریایی بازی کند.

واژینیت باکتریایی در نتیجه تغییرات در رشد باکتریهای واژن ایجاد می شود.

این عدم تعادل شیمیایی زمانی اتفاق می افتد که انواع مختلف باکتری ها بیشتر از حد باکتری هایی که خوب هستند (لاکتوباسیل ها) و باید باشند شوند.

به جای لاکتوباسیل( lactobacillus یک نوع باکتری طبیعی که می تواند به صورت طبیعی در واژن زندگی کند)، که تعداد آن زیاد است ،تعداد باکتریهای دیگری مانند گاردنلا واژینالیسgardenerella vaginalis ، باکتروئیدها bacteroides ،Mobiluncus ، پپتو استرپتوکوک ها و میکوپلاسما همونیس Mycoplasma hominis در واژن زنان با واژینیت باکتریایی دیده می شود.

تحقیقاتی در زمینه نقش هر یک از این میکروب ها در علت یابی علل وازینیت باکتریایی در جریان است و کمک کننده است.، ولی هنوز نقش فعالیت جنسی در ایجاد و توسعه واژینیت باکتریایی را نفهمیده اند.

تغییر در جفت جنسی، استفاده از آی یو دی (وسیله داخل رحمی پیشگیری از حاملگی) IUD ، دوش واژینال خطر گرفتن واژینیت باکتریایی را در زنان بیشتر می کند. 

واژینوز باکتریال شایع‌ترین علت واژینیت حاد است که بسته به جمعیت‌های مورد مطالعه مسؤول 15 تا 50 درصد موارد بیماری در زنان علامت‌دار می‌باشد.

 

تریکومونیازیس چیست؟

تریکومونیازیس (Trichomoniasis) نوعی بیماری است که عامل آن انگل بسیار ریزی به‌نام تریکوموناس واژینالیس (Trichomonas vaginalis) می‌باشد.

یکی از شایعترین عفونتهایی است که از طریق تماس جنسی منتقل می شود(STIs) .

بر اساس گفته مرکز کنترل بیماریهای امریکا CDC ، حدود ۷/۴ میلیون مورد جدید در مردان و زنان هر ساله در ایالات متحده اتفاق می افتد.

.تریکوموناز ابتدا یک عفونت دستگاه مجاری ادراری است.

واژن شایعترین محل برای عفونت در زنان ، و پیش آبراه (Urethra) شایعترین محل استقرار در مردان است.

این انگل از طریق مقاربت سرایت می‌کند.

زنان مبتلا به تریکومونیازیس شانس زیادی برای ابتلا به دیگر بیماری‌های مقاربتی نیز دارند.

 

واژینیت آتروفیک چیست؟

واژینیت آتروفیک عفونت نیست ولی می‌تواند باعث ایجاد ترشح و تحریک واژن بشود (مثلا ایجاد خشکی، خارش و سوزش).

این حالت در هر زمانی که هورمون‌های زنانه کاهش می‌یابند مثلاً در دوران شیردهی یا یائسگی میتواند رخ دهد.

واژینیت آتروفیک با مصرف استروژن درمان می‌شود (به شکل کرم، حلقه، یا قرص واژینال). استفاده از مواد نرم‌کننده محلول در آب در موقع آمیزش ممکن است مفید باشد.

 

 

منبع:

www. acog.org
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *